Jak w 2020 transportować ponadgabaryty na sto procent! - transportowo

transport gabarytów

Przeszkody w transporcie ponadnormatywnym

Transport ponadgabarytowy, jak żaden inny, musi radzić sobie z wieloma przeszkodami. Ze względu bowiem na specyfikę ładunków, jest o wiele trudniejszy w organizacji. Pierwszą przeszkodą jest wyznaczenie trasy. Gdy przewoźn

Dodane: 06-12-2020 09:03
Jak w 2020  transportować ponadgabaryty na sto procent! - transportowo transport gabarytów
ik oferuje transport ciężki, czy transport bardzo szerokich ładunków, nie zawsze może świadczyć swoje usługi na tych samych trasach. Pewne elementy infrastruktury, jak mosty, czy wysokie krawężniki sprawiają, że pewne trasy w pewnych sytuacjach stają się niedostępne. Czasem transport przybiera nawet charakter mieszane, łącząc elementy transportu drogowego z kolejowym, czy rzecznym. Kolejna rzecz to kwestia odpowiedniego sprzętu. W transporcie drogowym chodzi tu głównie o naczepy. Te zawsze muszą być dobierane w sposób indywidualny. Chodzi przecież o to, aby każdy ładunek był w stu procentach zabezpieczony.
Transport maszyn, czy konstrukcji stalowych spotyka się z wieloma przeszkodami. Na szczęście profesjonalni przewoźnicy fantastycznie sobie z nimi radzą, oferując swoje usługi.


Duże gabaryty i duże problemy

Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.


Transport ciężki

Transport ponadgabarytowy dotyczy pojazdów spełniających konkretne wymogi. Są w nim wymagane określone typy zezwoleń dotyczące takich przewozów. Zezwolenia dotyczącą zarówno typów dróg, jak i samych pojazdów, które będą się nimi poruszać. Zostały podzielone na kilka konkretnych kategorii, z którymi należy się dokładnie zapoznać. Organizacją tego typu przewozów, zajmują się firmy świadczące usługi w kategoriach takich jak: transport maszyn, transport ciężki. Ich pracownicy zajmują się częścią logistyczną oraz organizacyjną, czuwają nad bezpieczeństwem procesu. Transportowane są między innymi: maszyny budowlane, ciągniki rolnicze, elementy infrastruktury (takie jak fragmenty mostów, np. ich przęsła), ciężkie sprzęty górnicze, konstrukcje dla branży budowlanej, energetycznej i rolniczej. Cenniki takich usług są zależne od firm. Podczas transportu ponadgabarytowego potrzebny jest pilot, a niezbędny w momencie gdy pojazd przekracza jakieś z wymaganych norm, np. jego masa całkowita jest większa niż 60 ton.


Kombajny ogromne przyczepy czy ciągniki rolnicze

Transportowanie dużych ładunków na terenie Europy jest tematem bardzo skomplikowanym. W odróżnieniu od zwykłych transportów, transport ponadgabarytowy wymaga obecności pilota zarówno prowadzącego konwój, jak i zamykającego konwój. Takie przejazdy odbywają się z reguły w nocy. Dla kogo przeznaczony jest taki transport? Po co w ogóle przewozić ciężkie ładunki? Idealnym przykładem jest import maszyn rolniczych z Niemiec. Kombajny, ogromne przyczepy czy ciągniki rolnicze kwalifikują się pod transport ciężki. Niektóre mniejsze modele ciągników można przewieźć zwykłym tirem, ale generalnie transport maszyn odbywa się na zasadach przewozu ponadgabarytowego. Drugim, sztandarowym przykładem transportów ciężkich, które spotyka się bardzo często na niemieckich autostradach są elementy budowy wiatraków elektrycznych. Te giganty transportowane są tylko i wyłącznie w nocy. Szerokość takiego ładunku często zajmuje ponad szerokość jednego pasa ruchu, co ogranicza możliwości wyprzedzania nawet dla samochodów osobowych.



© 2019 http://transportowo.mikinka.com.pl/